Dimecres 23 de novembre de 2011
SETENA SESSIÓ DEL PROGRAMA DE SUPORT ESCOLAR A PRIMÀRIA:
Cinquena sessió d’Educació Emocional
Continuem aprofundint en els continguts i competències que ens brinda el treball de la consciència emocional. Avui, però, introduirem alguna activitat d’autoestima. Aquest és el resum de la sessió:
Com et sents?
Tranquil·la i expectant.
Quines són les indicacions de la psicopedagoga?
M’ha recordat la importància de reconduir les situacions quan els infants provoquen i demanen atenció.
Quin és l’objectiu d’avui?
- Identificar verbalment les emocions.
- Expressar emocions i sentiments a través de la nostra cara.
- Saber rebre afalagaments i expressar-ne cap als demés.
- Construir un regal (activitat autoestima).
Quina és la planificació de les activitats? Avaluació de la psicopedagoga.Autoreflexió sobre la pròpia pràctica psicopedagògica.
1. Conversa emocional: Activitat explicada amb data 4 de novembre.
2. Massatge facial: Activitat explicada amb data 4 de novembre. La psicopedagoga em comenta que aquesta activitat està realment molt ben pensada perquè a aquests infants els costa tocar-se amb precaució de no fer-se mal.
3. Cançó “Si estàs content, pica de mans!”: L’explicació la trobem a l’entrada amb data 29 de novembre. La psicopedagoga diu que aquesta activitat és molt bonica, que la lletra es molt senzilla i que es nota que als infants els agrada i es mostren motivats. Els infants l’esperen amb entusiasme! Aquest cop em faig la despistada i els demano la seva ajuda per cantar la cançó. Amb aquesta excusa provoco que els infants cantin la cançó. Una altra estratègia que he utilitzat és deixar decidir a ells quina emoció volen cantar. Així doncs, me l’han de demanar (verbalitzar) i expressar amb la cara.
4. Power point amb les seves cares: He creat un power point amb les cares dels infants que vam fotografiar el dia anterior. El procediment ha estat el mateix que en l’activitat de l’anterior power point (veure publicació amb data 4 de novembre). La psicopedagoga comenta que ha estat un punt a favor utilitzar els propis infants com a protagonistes i per elaborar material perquè el material s’ha tornat molt significatiu per ells. Els infants s’han emocionat al veure’s. Han fet l’activitat amb moltes més ganes que l’anterior vegada, perquè la motivació aquí era doble: es veien per l’ordinador. Quina passada!
5. Afalagaments: He fet posar de peu infant per infant i he afalagat algun aspecte seu, per exemple, “quines sabates més maques portes”, “quin tallat de cabell més modern!”. Els infants havien de saber rebre afalagaments i, alhora, fer-ne ells. La psicopedagoga ha emfatitzat el fet d’associar les activitats d’autoestima amb les carícies. Així els infants saben quin tipus d’activitat farem ara. Els nens han rebut molt bé els afalagaments tot i que abaixaven el cap i reien de vergonya. Quan dèiem que érem guapos ens acariciàvem.
6. Regal: Aquesta activitat té una durada llarga. Hem fet un recull dels afalagaments que han sortit en l’activitat anterior: guapos, simpàtics, treballadors i carinyosos. Els escrivim a la pissarra. Els dic que ara prepararem un regal per cadascú de nosaltres, és a dir, cada nen preparar un regal als altres nens i al final, tothom rebrà un regal. Comencem doncs fent el primer pas. Hem d’omplir una fitxa on apareix una mà que hi té escrit “Ets molt __________” En aquests espai escriurem l’afalagament que hem escollit i signarem amb el nostre nom. Cada nen en farà cinc, un per cada nen. Així doncs, tots tindrem un llibret amb les mans dels seus companys. Un cop tinguem el regal acabat triarem el color de la tapa i l’embolicarem com un veritable regal. L’últim pas serà donar-li a la persona que li toca. La psicopedagoga em comenta que no m’amoïni per la durada d’aquesta activitat perquè és tan bonica i perquè es treballa tan l’autoestima que val la pena dedicar-hi tot el temps necessari. A més a més, és una activitat ideal per treballar la lectoescriptura, fet que interessa especialment perquè va en consecució dels objectius del Programa de Suport Educatiu de l’Associació. No hem acabat l’activitat. El ritme el marquen els infants, i ells seran qui decidiran quan posar fi a aquesta.
S’ha dut a terme tota la sessió assentats en tamborets i en disposició de rotllana. L’última activitat es realitza a la taula.
Com t’has sentit després de la sessió?
La sessió ha anat realment bé. Tots hem gaudit moltíssim. Una de les nenes ha cridat l’atenció volent canviar de tamboret tota l’estona. També, per accident, ha caigut i ha vist que als altres els feia gràcia. Per tant, ho volia repetir. He reconduït aquesta situació preguntant-li coses, fent-la protagonista de l’activitat, relaxant-la i dient-li “No passa res. Aixeca’t i seu”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada